پیام صوتی پیام رایان  یا پیامک؟!

در این مطلب به مقایسه دو رسانه پیام صوتی و پیام کوتاه(متنی) خواهیم پرداخت و نقاط ضعف و قوت این دو رسانه را بیان خواهیم کرد.

1- نحوه ارسال پیام:

در هر دو سرویس ارسال پیام از طریق پنل های اینترنتی صورت می گیرد که البته به دلیل محتوای متنی پیامک، تولید محتوای آن نسبت به پیام صوتی آسان تر بوده. زیرا برای تولید پیام صوتی نیاز به یک صدای استاندارد و محیطی مناسب ضبط و یا سفارش ضبط به استودیو های ضبط صدا است.

در هر دو نوع سرویس پیام به وسیله پنل های تحت وب و بر روی اینترنت مدیریت و ارسال می شود با این تفاوت که ارسال پیام متنی در نگاه اول شاید ساده تر به نظر برسد چراکه بر خلاف پیام متنی ،تهیه پیام صوتی نیاز به ضبط پیام با صدایی استاندارد و در محیطی مناسب و گاها سفارش به استودیو های ضبط دارد . ولی با توجه به امکاناتی نظیر آواخوان و آوامیکس تا حد زیادی تهیه و ارسال پیام صوتی نیز برای کاربران تسهیل شده است.

2- دریافت کنندگان پیام:

امکان ارسال پیام صوتی به تلفن های ثابت علاه بر تلفن همراه و عدم وجود بلک لیست شماره یا همان لیست سیاه مخابرات در پیام صوتی وسعت بیشتری به مخاطبان پیام صوتی داده است. درمقابل قرار گرفتن برخی از شماره های مشترکین در بلک لیست مخابرات بنا به درخواست خودشان جامعه هدف تبلیغات از طریق پیام کوتاه را به شدت کاهش داده است.

3- هزینه ها:

استفاده از ار هر د وسرویس مستلزم پزداخت هزینه اولیه ای بابت خرید پنل بوده که در نگاه اول بالاتر بودن این هزینه در پنل صوتی نسبت به پنل پیام متنی ممکن است باعث تردید کاربران در انتخاب شود اما یک دید دقیق و مقایسه امکانات موجود در این دو سرویس باعث برطرف شدن این تردید و انتخاب پیام صوتی با رضایت کامل خواهد شد.
در مرحله بعد موضوع تعرفه ارسال پیام در این دو سرویس مطرح می شود که هزینه ارسال پیام صوتی در پیام رایان بابت هر ثانیه 2.1 تومان می باشد و در مقابل هزینه ارسال پیامک متنی بابت یک صفحه 13 تومان می باشد.
بر طبق آزمون های انجام شده هر 10 ثانیه پیام صوتی معادل 2 صفحه پیامک است که با این حساب هزینه ارسال 10 ثانیه پیام صوتی پیام رایان 21 تومان خواهد بود در صورتی که هزینه همان پیام در صورتی که به صورت متنی ارسال شود 26 تومان می شود.

3- میزان تاثیر گذاری:

باتوجه به تحقیقات کارشناسان بازاریابی و تبلیغات ، در بین اولویت های اعلان (Notifications) های موبایل، تماس تلفنی اولین و مهمترین اعلان هاست و در پیامک در اولویت دوم به بعد قرار میگیرد.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که پیامک های متنی به نوعی اطلاعات مکتوب و ماندگار برای کاربران محسوب می شود و امکان مراجعه به آن در هر زمانی امکان پذبر خواهد بود.
البته این موضوع نیز از طریق ارائه سرویس تماس برگشتی از طریق تماس با همان شماره ای که از سمت پیام رایان گرفته شده و شنیدن آخرین پیام صوتی ارسالی تا حدودی رفع گردیده است.

4- گزارش گیری:

پس از یک ارسال موفق، مهم ترین پارامتر موضوع گزارش گیری از ارسال است. این موضوع در پیام رایان به صورت دقیق با نمودار به کاربر ارائه می شود.

مواردی همچون:

– تعداد پیام های ارسال

– مخاطبینی که در دسترس نبودند

– مخاطبینی که به تماس پاسخ ندادند

– مخاطبینی که تلفن آن ها مشغول بوده است

و همچنین در بخش نمودار اثر بخشی می توانید درصد ثانیه های گوش کردن به پیام صوتی ارسال شده را مشاهده و بررسی کنید.

این نوع گزارش گیری در پیامک در دسته بندی های زیر می باشد

– پیام های ارسال شده

– پیام های ارسال شده به بلاک

– پیام های ارسال نشده

5- ویژگی های مشترک:

جدا از مقایسه های انجام شده ویژگی هایی هستند که به صورت مشترک در هر دو سرویس موجود است. ویژگی هایی مثل

– امکان نظرسنجی

– امکان ارسال پیام با پارامتر های اختصاصی هر کاربر ( نام و نام خانوادگی….)

– ارسال انبوه

و….

در نهایت باید گفت که پیام صوتی پیام رایان و پیامک به عنوان رسانه هایی هستند که هر کدام نیاز مشخصی از کسب و کار های مختلف را بر طرف می کنند. گاه در برخی کسب و کار ها پیام صوتی بازخورد بهتری دارد و نیاز به استفاده از این محصول است و گاهی پیامک پاسخگوی نیاز کسب و کار هاست.

این مطلب به جهت مقایسه امکانات این دو رسانه و برای آگاه سازی آن دسته از مخاطبینی است که در انتخاب یکی از این دو رسانه برای کسب و کار خود دچار تردیدند.